Wednesday, May 4, 2011

Touch attack in D&D (A-Z letter T)

How can a simple thing be so hard to figure out? When we started to play D&D3 the first time, my player wante to create a sorcerer character. I knew it would be more challenging with spells and everything, but if player wants to be a magic-user, then let her be.

First combat when she started to use her spells I did have no clue how they worked. I tried to read the rules all over again, but didn't find somehow what to roll to attack with a spell.

Most puzzling was the touch attack. What do you roll? There is no "to touch attack" value in character sheet. What do you roll to "touch"? Is it that hard to touch your opponent etc. Then when I was puzzled enough and totally out of any clues how it works, I had to turn into internet forums to get help. Luckily I got answer relatively quick and game could go on.

If I remember correctly, touch attack is melee attack but it ignores AC. I am not totally sure about this and I might remember wrong, but the answer was really logical. Only question remains, how couldn't I find the answer in rulebook? Were I just too blind to see it, or was it too obvious rule? Or didn't I read D&D manuals like they should have been read?

But from now on, when sorcerer character does a touch attack, I know how to handle it. Now I am wondering when we next time play D&D what will be new rules challenge for me to comprehend.

6 comments:

kka0s said...

http://www.d20srd.org/srd/combat/combatStatistics.htm#touchAttacks

Not sure where in the book this is explained, but I guess it's near the explanation of AC in combat section.

Nuurori said...

Kyä se siellä kirjassa on jossain, mutta siellä on vaan niin vitusti niitä sääntöjä, ettei mitää järkee löytää mitää :D

Armorclassi on vähän harhaanjohtava termi, koska se koostuu kolmesta osasta: Base osa on 10 + kokomodifieri (mediumilla 0). vs. Touch-osaan lisätään ketteryysboonus, deflectionboonus, shield boonus, luck ja kaikki mikä pienentää todennäköisyyttä osua kaveriin.
Armori-osaan (oma termi) lisätään loput armorit, natural armorit ja muut jotka suojaa läpäisyä vastaan. Sillon kun kaveri on surprised-tilassa ignoroidaan vs. touch boonukset (tai se aktiivista toimintaa vaativa osa niistä, kuten dexterity, ettei tää menis liian helpoksi). jos taas lyödään touchiin kuten usein spellien tapauksessa, ignoroidaan varsinainen armori.

käske muuten muijaas tekeen sorcerer-pohjainen eldritch knight. se on kaikista hauskin ja melko omavarainen. siihen tarttee yhen tason fighteriä ja muistaakseni neljä tasoo sorcereria eka, ennenku tota prestigeclassia voi ottaa. suositeltavia loitsuja ovat ainakin ehdottomasti shield, magic missile, enlarge person, wraithstrike (spell compendiumista) blink (ihan parhaista parhain), fly, dimension door, fire shield, alter self (liskomieheksi muuttumalla saa hyvän natural armoriboonuksen)

Unknown said...

@kka0s: Yeah, I remembered right then. Ranged touch, that sounds a bit awkward in rule terms. But I guess that generally "touch" means attacks what ignore armor.

Unknown said...

@Nuurori: Oliko tuo eldritch knight prestige(?) kenties DM kirjassa? Itse en heti muista. En ole ihan varma, mutta ellei jo ole, ainakin hän jossain vaiheessa taitaa multiclassata fighteriä. Tykkää keihäästään taikomisen lisäksi ;)

Nuurori said...

Joo DM:stä löytyy. Tuo eldritch knight on oikein perus-perus lisäclassi, kun se ei oo ikestaa muuta ku arcane casteri joka saa fighterin BAB:n. Taistelijamaagikamaa siis.

Keihäs kyllä on statsien puolesta fail. scimitarilla saa parhaiten kriittisiä osumia, mikä on olennaisinta sitten kun damage on kova. (power attack feat tulee tässä kuvaan, paras peruskirjan taistelijafeatti).

Tietty tää minmaxaaminen on soolopelissä aika turhaa, kun sitte vaa vaikeusaste nousee hahmon kykyjä vastaavaksi, eikä o oikein ketää kelle päteä :D

Unknown said...

@Nuurori: Pitääpä tutkailla muistin virkistämiseksi vielä, mitä tuo DM kirja sisältää.
Ja tiedäthän naispuoliset pelaajat. Valikoiva mieluummin sen koreamman kuin statseiltaan paremman suojan ;)